Armonia culorii in pictura
Din studiile mele despre teoria culorii.
Bucuresti, 19 Dec.2015
Armonia poate fi definita ca un aranjament plăcut al diferitelor elemente intr-un intreg sau intr-un ansamblu, fie că este vorba de muzică, poezie sau pictura. In arta vizuala, armonia este cea care incanta privirea si creeaza un sentiment interior de ordine, de echilibru. La cealalta extrema, când ceva nu este armonios, este fie plictisitor dar mai ales haotic iar privitorul nu este impresionat intrucat creierul uman va respinge in subconstient informatii primite pe care nu le poate intelege. Artistul sau fauritorul de frumos are acel rol de organizare a elementelor componente folosindu-si talentul si spiritul creator in realizarea armoniei intr-o opera de arta. Armonia este un echilibru dinamic care da valoare operei de arta iar personificarea creatiei vine dupa multa munca facuta cu pasiune si daruire. Fara sa contina aceste elemente orice lucrare va fi doar privita nu si admirata. In pictura, armonia se realizeaza folosind culori care au o anumita legatura intre ele intr-un mod specific pe paleta de culori si pe roata culorilor. Roata culorilor este formata din;
-         1. culori primare (rosu galben si albastru) culori de baza,
-         2. culori secundare (portocaliu verde si violet) care se obtin prin amestecul a doua culori primare apropiate pe roata culorilor,
-         3. culori tertiare care se obtin prin amestecul a doua culori secundare apropiate pe roata culorilor.



Alegerea schemei de culori de la bun început poate fi un mare ajutor pentru fiecare decizie pe care o ia artistul inainte de a incepe o lucrare.  Iata cateva din  schemele de culori de baza, clasice, constientizate in timp, anume gandite, la indemana artistului pentru realizarea unei palete armonioase de culori.

Culori monocromatice
Schema de culori monocromatice dă impresia de simplitate și curățenie. Se bazeaza pe aceeasi culoare cu variatii de luminozitate sau saturație.
                 

Schema accepta si integrarea de culori neutre cum sunt alb, gri si negru. Avantajul acestei scheme este că pictura va fi atrăgătoare si echilibrata. Schema de culori monocromatice nu se potriveste insa la o lucrare care se doreste sa exprime energie tumult si vibratie pentru care exista alte scheme de culori.

   
                    
                                                                    Flower symphony - George Budai, 2011

 Culori complementare
Una dintre cele mai vechi tehnici folosite de artisti pentru obtinerea armoniei culorii, este folosirea perechilor de culori complementare sau opuse pe roata culorilor.
                                         

                                 Exemplu: red/green, yellow-orange/blue-violet                                    
Perechile de culori sunt constituite întotdeauna fie dintr-o culoare primara si una  secundara sau una primara si doua culori tertiare.
                

                                                                  Dumbrava - George Budai, 2014                                                 
Aceasta este schema de culori, care oferă cel mai mare contrast și vitalitate. Culorile complementare se intensifica reciproc. Cand se amesteca doua culori complementare se obtine un gri neutru de o rara frumusete cromatica.

Culori analoage
Schema de culori analoage include culori care sunt aproapiate una de alta pe roata culorilor.
                 

                               Schema de culori analoage; de exemplu rosu, rosu-violet si violet
De obicei se folosesc trei culori insa se pot limita in unele situatii la numai doua si extinde la maximum cinci. Utilizarea prea multor culori insa duce la perturbarea armoniei culorilor intr-o pictura. De asemenea, pentru a garanta o armonie de culori se poate recurge la una din selectiile de culori calde sau reci. Una dintre culori este folosita drept culoare principala, în timp ce celelate sunt utilizate pentru a îmbogăți compoziția. Aceasta schema ofera posibilitatea realizarii de lucrari mai colorate si vibrante similar cu schema de culori complementare.
                      

                                                                           Foggy meadow – George Budai, 2011

Culori complementar divizate
                                     
      
                                    Schema de culori complementar divizate
Complementaritatea divizata este o variantă de schema de culori complementare. Consta in folosirea unei culori impreuna cu cele doua de pe fiecare parte a complementului ei. De exemplu: violet, galben-verde, și galben-portocaliu. Acest lucru produce un contrast ridicat, fără agresivitatea sistemului complementar. Este foarte versatila și creează o atmosferă plăcută.

Schema triadica
                     
 
Pentru a găsi combinațiile posibile de culori pentru o schemă de culori triadica se roteste triunghiul echilateral și se aleg culorile de la vârfurile lui.
In schema de culori triadica se folosesc trei culori egal distantate pe roata culorilor. Se obtine un contrast frumos si echilibru de culoare mult mai usor decat in schema de culori complementare. Se recomanda folosirea unei culori
dominante in cantitate mare fata de celelalte doua dar si culori cu valori medii pentru a scadea din intesitatea culorii principale si a da armonie lucrarii.
                                   

                                                            Autumn Symphony – George Budai, 2014
Culori tetradice
                           

Schema de culori tetradica foloseste o combinatie de culori care sunt două perechi de culori complementare. Schema tetradica utilizează patru culori, care sunt două seturi de culori complemente, de exemplu: galben, violet, verde, și roșu.
                             

                                                             
                                                                     Lady and the swan George Budai, 2014
                                                                                    Sold

Culorile tetradice nu trebuie să fie distanțate în mod egal în roata culorilor, atâta timp cât acestea sunt cupluri de complemente. Datorită gamei largi de culori, aceasta este cea mai bogată din toate schemele, dar, de asemenea cel mai dificil de a echilibra o lucrare intr-un mod armonios. Cea mai buna metoda este de a folosi o culoare predominanta si de a le folosi pe celelalte intr-un mod subtil.

Paleta limitata de culori
Armonia culorii în pictura este ceva pentru care toți artistii depun eforturi s-o obtina insa doar unii par sa ajunga acolo iar ceilalti in cele din urmă devin frustrați și renunța. Nu este o surpriză faptul că armonia culorii este atât de dificil de realizat. Exista atat de multe culori de unde poti allege si tocmai de aceea lucrurile devin destul de confuse. Apoi nu exista vreun sfat clar in aceasta privinta si nici nu se invata in scoala in mod distinct. Numai printr-o buna intelegere a faptului ca in loc sa complicam lucrurile de multe ori este mai indicat sa le simplificam. O paleta limitata de culori este una din solutiile artistului care doreste sa ajunga sa stapaneasca culorile. Prea multe culori diferite pot duce la haos intr-o pictura. Natura este cel mai bun professor si nu exista ceva in natura sa fie construit fara armonie. Nu exista palate de culori bine sau rau constituite. Totul se restrange la ceea ce-si propune artistul la un moment dat si pentru o anume tema. Iata o paleta limitata des folosita de artisti;
            

                             Titanium White, Cadmium Yellow Light, Cadmium Red Mid, Ultramarine Blue and Burnt Sienna.

Multi instructori profesioniști recomandă să se înceapa cu o paletă de culori chiar mai restransa decat acest exemplu. Acest lucru permite artistului să se concentreze pe formă și valoare și sa nu fie tentat sa foloseasca prea multe culori. Odată ce a dobandit suficiente cunoștințe lucrind cu doar două culori, isi permite să includă o a treia culoare, astfel încât aceastea sa faca distinctia intre culorile calde si cele reci de exemplu. Apoi se poate trece la perechi de culori complementare, etc.

           
        
                                                                    Temptation George Budai, 2014     
         
Artistului nu trebuie sa-i fie teamă de culoare. Ar trebui să le îmbrățișeze cu brațele deschise. Si asa poate maiestri culoarea si deveni artistul visat dintotdeauna. Iata ca este posibil sa ne gandim acum la culoare într-un mod cu totul nou, un mod la care nu ne-am fi gandit ca ar fi posibil!

Culori calde si culori reci
Intelegerea relatiei dintre culorilor calde si reci permite artistului sa aleaga corect culorile pentru obtinerea armoniei. Aceasta alegere stabileste granita intre o lucrare reusita si una de duzina.
                   

                                                                             Culori calde si culori reci

In pictura „Bacchus and Ariadne”, Titan a impartit roata culorilor in doua culori complementare care domina lucrarea albastru si portocaliu. Plasand zonele cu cele doua culori intr-un echilibru dinamic pe intreaga suprafata a lucrarii, Titian creat o compozitie vibranta si armonioasa.                                                                    
                                                             
                                                    Brooklyn bridge in the evening light George Budai, 2014



Comments

  1. This is fascinating reading, even though I need to translate it.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Umbra si culoarea ei in pictura