Reguli de baza ale picturii in ulei.
Fascicol din studiile mele despre pictura in ulei
Nu se stie cu exactitate cand s-a inventat pictura in ulei insa se pare ca cea mai veche pictura este din secolul al XI - lea. Tehnica obtinerii vopselelor de ulei are inceputurile sale practic incepand cu secolul al XV – lea, odata cu descoperirea culorilor tempera prin combinarea pigmentilor naturali cu albus de ou.

Un rol esential l-a avut ulterior imbunatatirea procedeelor de rafinare a uleiului de in, viitorul mediu pentru obtinerea culorilor clasice folosite in perioada creativa a Renasterii. Astfel a fost posibila capodopera lui Leonardo Da Vinci „Mona Lisa”, estimata la peste 1 miliard de USD, o adevarata comoara a artei. Pictura este cunoscuta si sub numele de La Gioconda  dupa italieni si La Joconde,  dupa francezi. Este cel mai faimos tablou din categoria portretului in arta.
                                        
Culorile de ulei au cunoscut o dezvoltare uimitoare, in etape diferite, pana in zilele noastre cand artistii au la indemana o varietate larga de pigmenti si de aici s-a nascut si diversitatea de tehnici si stiluri adecvate.
Astfel, o pictura in ulei presupune folosirea mai multor straturi de culoare. Se incepe de regula cu o culoare de fundal, peste care se schiteaza compozitia folosind o combinatie diluata cu ulei de in. Se adauga apoi mai multe straturi suplimentare de culoare pentru reliefarea imaginii dorite, pana la finalizarea lucrarii. In unele cazuri se adauga pana la 7 straturi cum este cazul picturilor executate in tehnica flamanda, tehnica prin care se aplica straturi subtiri permitand fiecarui strat de culoare sa se usuce inainte de aplicarea stratului urmator. 
                                                oil painting of grapes – flemish technique
Unele dintre aceste straturi pot fi constituite din culori transparente care pun in evidenta stratul anterior de culoare. Tranzitia de la un strat la altul se face lin, aproape imperceptibil cu un gradient subtil de tonuri conferind astfel adancime compozitiei si efecte nebanuit de delicate.
Exista trei reguli care pot contribui esential la asigurarea longevitatii picturii;
Gras peste slab = Fat Over Lean = flexibil peste ne-flexibil.
Fiecare strat succesiv se realizeaza prin adăugarea de mai mult ulei, ceea ce-l face mai gras si prin urmare mai flexibil decât cel anterior și astfel se previne aparitia crapaturilor lucrarii. Gras inseamna adaugarea de mai mult mediu (sau ulei) la vopsea iar slab inseamna diluarea vopselei cu terebentina sau in anumite situatii cu apa (la culorile solubile in apa). Exista insa si anumite medii care ajuta la crearea flexibilitatii, ca de exemplu „Liquin” de la Winsor & Newton.
Gros peste subtire = Thick Over Thin
Atunci când se aplica straturi groase de culoare, este bine să se aplice peste cele subtiri, avand in vedere ca acestea se usuca mai repede. Acest lucru este valabil in mod special daca se picteaza in stil impasto cum este cazul lucrarilor executate de catre impresionisti.
 Roses challenge. Ulei pe panza in pensula si cutit 50 x 40 cm, George Budai 2015
Uscare lenta peste uscare rapida = Slow Drying Over Fast Drying
In mod cu totul particular, culorile de ulei se usuca prin procesul de oxidare nu prin evaporare. Uscarea  de suprafata are loc intr-o perioada de cateva zile, pana la doua saptamani in functie de producator. Uscarea profunda dureaza pana la sase luni – un an, in functie de grosimea stratului de vopsea aplicata pe panza. Dupa acest termen pictura se poate vernisa desi procesul de oxidare latenta mai continua mult timp.  Este deci indicat sa se aplice mai intai straturi de vopsea care se usuca rapid deoarece in caz contrar pictura crapa ca urmare a contractiilor ce se produc in mod diferit in cele doua straturi la uscare.
Daca se tine seama de aceste reguli vopseaua aplicata va fi durabila si nu-si va modifica structura iar valoarea lucrarii va creste in timp.
Decembrie 2015
George Budai

Comments

Popular posts from this blog

Umbra si culoarea ei in pictura