Umbra si culoarea ei in pictura



Umbra si culoarea ei in pictura
Intelegerea modului in care se schimba forma si culoarea corpurilor in functie de conditiile de iluminat, poate aduce o contributie insemnata la realismul unei picturi.
  
   



                




Lumina directa a soarelui.                    .
În cazul luminii directe a soarelui, există o diviziune clara de lumină și umbră care cuprinde zone accentuate de lumina in centru (light), culminand cu o pata stralucitoare (highlight), zona de lumina diminuata (halftone) dupa care urmeaza zona de trecere de la lumina la umbra (shadow core), urmata de  zona de umbra propriuzisa (shadow). Umbra aruncata (cast shadow) este urma intunecata proiectata de corpuri pe sol sau pe alte obiecte din jurul lor. La randul lor, solul sau suprafata pe care se afla un obiect arunca pe acesta o lumina proprie ce-i poarta caracteristicile de culoare si intensitate (reflected light) si accentueaza su diminueaza umbra propriuzisa. 

Deci nu exista umbra fara lumina iar armonia dintre ele este esenta perspectivei si adancimii intr-un peisaj.
In tratatul de pictura, in care este de fapt preocupat de fizica vederii (in care gasim studii amanuntite despre lumina, intuneric, culoare, forma, relatii dintre acestea), Leonardo Da Vinci a scris sase studii despre umbra. Printre altele el a scris astfel: Inceputul si sfarsitul umbrei zace intr-o zona dintre lumina si intuneric ce poate fi diminuata sau marita la infinit. Umbra este mijlocul prin care obiectele capata forma si de aceea formele corpurilor nu pot fi intelese in detaliu decat cu ajutorul umbrei. Daca privim cu atentie cea mai reprezentativa pictura a sa – Monalisa – vom observa imediat intelesul acestei teorii.
Cat ar parea de bizar, umbra nu este neagra. De regula, umbra are culoare diferita fata de obiectele aflate in apropierea ei. In pictura, si in special in pictura impresionista, se regaseste principiul generalizat conform caruia culoarea umbrei este din familia de culori complementare culorii sursei de lumina; lumina de culoare rosu – portocaliu formeaza umbra de culoare complementara verde-albastru.  De asemenea, lumina caldă (din zori si amurg) aruncă umbre reci, și cea rece (intr-o zi fara soare) arunca umbre calde. Indiferent daca umbrele sunt calde sau reci, raman in zona adiacenta violetului si a variatiei lui in combinatie cu nuantele analoge.

Monet Haystack - summer day   

Monet Haystacks - summer morning        






 
Color of Shadow by Brad Teare






Intr-o zi fara nori, lumina provenita de la soare, de un galben stralucitor stralucitor, formeaza o umbra de culoare violeta. Orice schimbare a intensitatii si culorii sursei de lumina determina o schimbare corespunzatoare a culorii umbrei. 
Un alt aspect foarte important in abordarea umbrei este valoarea sau tonalitatea umbrei. Valoarea (sau tonalitatea) umbrei este cu cca 40 % mai inchisa decat culoarea luminii care o produce. Daca luam scara valorilor cu gradatiile ei de la 0 la 9, in care 0 este culoarea alba si 9 cea neagra, un obiect alb va avea umbra de valoarea 4 (gri mediu). Extrapoland, un obiect cu valoarea 3 va avea umbra de valoarea 8. Totusi aceasta nu este o regula de aur. Artistii „ghicesc” din experient care este relatia dintre valoarea obiectelor si valoarea umbrei lor.
Un ochi avizat de artist descopera o paleta larga de culori in umbra, iar modul in care le amesteca si le dispune pe panza este cheia unei picturi reusite.
Pe de alta parte, umbra purtata este mai puternica (are o valoare mai mare) decat cea formata. Acest lucru se datoreaza influentei luminii reflectate din jurul obiectelor. Culoarea umbrei purtate contine intotdeauna culoarea complementara a culorii sursei de lumina precum si culoarea complementara a culorii suprafetei pe care cade; umbra albastra creata de lumina portocalie, umbra portocalie creata de lumina albastra, umbra verde creata de lumina rosie, umbra rosu-verzui creata de lumina galben-verzui.

Impresionismul in arta are un aport insemnat in dezvoltarea rolului umbrei si al luminii. Pictorii impresionisti nu numai ca au schimbat modul si tehnica executarii unei lucrari de arta dar au adus noi concepte in arta peisajului. Au facut ca obiectele pictate sa vibreze si sa induca un sentiment de placuta armonie asa cum notele muzicale au fost alese si aranjate de marii compozitori sa creeze simfonii.
Una din lucrarile mele in care am aplicat toate aceste aspecte;
















The spirit of Grand Canyon, Oils on paper canvas 28x38 cm, May 2012

George Budai Septembrie 2016




Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog