„Alla prima” este o expresie italiană care înseamnă „la prima încercare”. Se referă la o procedura de pictura, umed pe umed, prin care vopseaua este aplicată pe straturile anterioare încă umede. Aceasta tehnica este folosita cu precadere de catre artiștii care picteaza în aer liber. Procedura presupune spontaneitate, incredere, control si virtuozitate deoarece conditiile atmosferice se schimba rapid si influenteaza dramatic iluminarea subiectelor. Tocmai din acest motiv, contururile usor nedefinite ale obiectelor componente rezulta din cursivitatea pensulatiei. Este prin exceptie arta de a stăpâni plasarea ferma si bine aleasa a fiecarei urme de vopsea avand culoarea și valoarea potrivită.

Pentru obtinerea unor reultate notabile este indicat ca amestecul culorilor sa fie facut in prealabil pe paleta, fapt ce permite o manevrare hotărâtă a acestora precum si rapiditate in procesul creatiei.

Rezultatul unei sesiuni de pictura ‚‚alla prima’’ nu este atat de pretentios incat sa defineasca foarte precis subiectele compoitiei sau zonele de umbra si lumina deoarece conditiile atmosferice se schimbă cu fiecare minut. Aceasta înseamnă că pictura în aer liber se identifica cu spontaneitatea și limitele de timp asociate cu pictura „alla prima”. Tehnica de pictură directă este perfectă pentru a surprinde momente trecătoare într-un stil spontan, proaspăt și imediat, urmand ca in atelier artistul sa corecteze totul si sa finalizeze lucrarea pe baza imaginii capturate in prima faza.

Frumusetea acestei tehnici provine din faptul ca demersul artistic este fundamental in experienta artistului si implica un grad de incredere si dispozitie in a traversa si surmonta greselile  accidentale survenite, pentru ca apoi finalizarea lucrarii sa inglobeze arta adevarata.

Lasand la o parte inhibitia de a incerca ceva nou, artistul progreseaza si merge mai departe  într-un mod care este nou pentru el. Trebuie sa acorde timpul si rabdarea necesare oricarui nou experiment, chiar daca rezultatul nu este intotdeauna corespunzator asteptarilor sale. Natura umană și perfecționismul preiau controlul și înainte să-si dea seama, artistul suprasolicita totul și reuseste sa depaseasca etape in procesul de creatie la care nu ar fi indraznit sa se gandeasca vreodata.

Acesta este privilegiul fauritorului de frumos. Accentul pe ce stie el mai bine sa faca. Bucuria de a impartasi cu alesii lui fascinatia creatiei lumii lui virtuale.

Acestea sunt sentimentele pe care le am cand public cele doua imagini ale lucrarii mele „alla prima” si cea finala; ‚‚Hay Balles in Spain” Pictura pe pana 40 x 40 cm, Iulie 2022, George Budai




Comments

Popular posts from this blog

Umbra si culoarea ei in pictura