Armonia
culorii in pictura
Din studiile mele despre teoria culorii.
Bucuresti, 19 Dec.2015
Armonia poate fi definita ca un aranjament plăcut al
diferitelor elemente intr-un intreg sau intr-un ansamblu, fie că este vorba de
muzică, poezie sau pictura. In arta vizuala, armonia este cea care incanta privirea
si creeaza un sentiment interior de ordine, de echilibru. La cealalta extrema, când
ceva nu este armonios, este fie plictisitor dar mai ales haotic iar privitorul
nu este impresionat intrucat creierul uman va respinge in subconstient
informatii primite pe care nu le poate intelege. Artistul sau fauritorul de
frumos are acel rol de organizare a elementelor componente folosindu-si
talentul si spiritul creator in realizarea armoniei intr-o opera de arta. Armonia
este un echilibru dinamic care da valoare operei de arta iar personificarea
creatiei vine dupa multa munca facuta cu pasiune si daruire. Fara sa contina
aceste elemente orice lucrare va fi doar privita nu si admirata. In pictura, armonia
se realizeaza folosind culori care au o anumita legatura intre ele intr-un mod
specific pe paleta de culori si pe roata culorilor. Roata culorilor este
formata din;
-
1. culori primare (rosu galben si
albastru) culori de baza,
-
2. culori secundare (portocaliu verde si
violet) care se obtin prin amestecul a doua culori primare apropiate pe roata
culorilor,
-
3. culori tertiare care se obtin prin
amestecul a doua culori secundare apropiate pe roata culorilor.
Alegerea
schemei de culori de la bun început poate fi un mare ajutor pentru fiecare
decizie pe care o ia artistul inainte de a incepe o lucrare. Iata cateva din schemele de culori de baza, clasice, constientizate
in timp, anume gandite, la indemana artistului pentru realizarea unei palete
armonioase de culori.
Culori
monocromatice
Schema de culori monocromatice dă impresia de
simplitate și curățenie. Se bazeaza pe aceeasi culoare cu variatii de
luminozitate sau saturație.
Schema accepta si integrarea de culori neutre cum
sunt alb, gri si negru. Avantajul acestei scheme este că pictura va fi
atrăgătoare si echilibrata. Schema de culori monocromatice nu se potriveste
insa la o lucrare care se doreste sa exprime energie tumult si vibratie pentru
care exista alte scheme de culori.
Flower symphony - George
Budai, 2011
Culori
complementare
Una dintre cele mai vechi tehnici folosite de
artisti pentru obtinerea armoniei culorii, este folosirea perechilor de culori
complementare sau opuse pe roata culorilor.
Exemplu: red/green, yellow-orange/blue-violet
Perechile de culori sunt constituite întotdeauna fie
dintr-o culoare primara si una secundara
sau una primara si doua culori tertiare.
Dumbrava - George Budai, 2014
Aceasta este schema de culori, care oferă cel mai
mare contrast și vitalitate. Culorile complementare se intensifica reciproc. Cand
se amesteca doua culori complementare se obtine un gri neutru de o rara
frumusete cromatica.
Culori
analoage
Schema de culori analoage include culori care sunt
aproapiate una de alta pe roata culorilor.
Schema de culori
analoage; de exemplu rosu, rosu-violet si violet
De obicei se
folosesc trei culori insa se pot limita in unele situatii la numai doua si
extinde la maximum cinci. Utilizarea prea multor culori insa duce la
perturbarea armoniei culorilor intr-o pictura. De asemenea, pentru a garanta o
armonie de culori se poate recurge la una din selectiile de culori calde sau
reci. Una dintre culori este folosita drept culoare principala, în timp ce
celelate sunt utilizate pentru a îmbogăți compoziția. Aceasta schema ofera
posibilitatea realizarii de lucrari mai colorate si vibrante similar cu schema
de culori complementare.
Foggy meadow – George
Budai, 2011
Culori
complementar divizate
Schema
de culori complementar divizate
Complementaritatea divizata este o variantă de
schema de culori complementare. Consta in folosirea unei culori impreuna cu
cele doua de pe fiecare parte a complementului ei. De exemplu: violet,
galben-verde, și galben-portocaliu. Acest lucru produce un contrast ridicat,
fără agresivitatea sistemului complementar. Este foarte versatila și creează o
atmosferă plăcută.
Schema
triadica
Pentru a găsi combinațiile posibile de culori pentru
o schemă de culori triadica se roteste triunghiul echilateral și se aleg
culorile de la vârfurile lui.
In schema de culori triadica se folosesc trei culori
egal distantate pe roata culorilor. Se obtine un contrast frumos si echilibru
de culoare mult mai usor decat in schema de culori complementare. Se recomanda
folosirea unei culori
dominante in cantitate mare fata de celelalte doua
dar si culori cu valori medii pentru a scadea din intesitatea culorii
principale si a da armonie lucrarii.
Autumn Symphony – George Budai, 2014
Culori
tetradice
Schema de culori tetradica foloseste o combinatie de
culori care sunt două perechi de culori complementare. Schema tetradica
utilizează patru culori, care sunt două seturi de culori complemente, de
exemplu: galben, violet, verde, și roșu.
Lady and the
swan George Budai, 2014
Sold
Sold
Culorile tetradice nu trebuie să fie distanțate în
mod egal în roata culorilor, atâta timp cât acestea sunt cupluri de
complemente. Datorită gamei largi de culori, aceasta este cea mai bogată din
toate schemele, dar, de asemenea cel mai dificil de a echilibra o lucrare
intr-un mod armonios. Cea mai buna metoda este de a folosi o culoare predominanta
si de a le folosi pe celelalte intr-un mod subtil.
Paleta
limitata de culori
Armonia
culorii în pictura este ceva pentru care toți artistii depun eforturi s-o
obtina insa doar unii par sa ajunga acolo iar ceilalti in cele din urmă devin
frustrați și renunța. Nu este o surpriză faptul că armonia culorii este atât de
dificil de realizat. Exista atat de
multe culori de unde poti allege si tocmai de aceea lucrurile devin destul de
confuse. Apoi nu exista vreun sfat clar in aceasta privinta si nici nu se invata
in scoala in mod distinct. Numai printr-o buna intelegere a faptului ca in loc
sa complicam lucrurile de multe ori este mai indicat sa le simplificam. O
paleta limitata de culori este una din solutiile artistului care doreste sa
ajunga sa stapaneasca culorile. Prea multe culori diferite pot duce la haos
intr-o pictura. Natura este cel mai bun professor si nu exista ceva in natura
sa fie construit fara armonie. Nu exista palate de culori bine sau rau
constituite. Totul se restrange la ceea ce-si propune artistul la un moment dat
si pentru o anume tema. Iata o
paleta limitata des folosita de artisti;
Titanium
White, Cadmium Yellow Light, Cadmium Red Mid, Ultramarine Blue and Burnt
Sienna.
Multi instructori profesioniști recomandă să se înceapa
cu o paletă de culori chiar mai restransa decat acest exemplu. Acest lucru
permite artistului să se concentreze pe formă și valoare și sa nu fie tentat sa
foloseasca prea multe culori. Odată ce a dobandit suficiente cunoștințe lucrind
cu doar două culori, isi permite să includă o a treia culoare, astfel încât aceastea
sa faca distinctia intre culorile calde si cele reci de exemplu. Apoi se poate
trece la perechi de culori complementare, etc.
Temptation
George Budai, 2014
Artistului nu trebuie sa-i fie teamă de culoare. Ar
trebui să le îmbrățișeze cu brațele deschise. Si asa poate maiestri culoarea si
deveni artistul visat dintotdeauna. Iata ca este posibil sa ne gandim acum la culoare
într-un mod cu totul nou, un mod la care nu ne-am fi gandit ca ar fi posibil!
Culori
calde si culori reci
Intelegerea relatiei dintre culorilor calde si reci
permite artistului sa aleaga corect culorile pentru obtinerea armoniei. Aceasta
alegere stabileste granita intre o lucrare reusita si una de duzina.
Culori calde si culori reci
In
pictura „Bacchus and Ariadne”, Titan a impartit roata culorilor in doua culori
complementare care domina lucrarea albastru si portocaliu. Plasand zonele cu
cele doua culori intr-un echilibru dinamic pe intreaga suprafata a lucrarii,
Titian creat o compozitie vibranta si armonioasa.
Brooklyn bridge in the evening light
George Budai, 2014
This is fascinating reading, even though I need to translate it.
ReplyDelete