Reguli
de baza ale picturii in ulei.
Fascicol din studiile
mele despre pictura in ulei
Nu se stie cu exactitate cand s-a inventat pictura
in ulei insa se pare ca cea mai veche pictura este din secolul al XI - lea.
Tehnica obtinerii vopselelor de ulei are inceputurile sale practic incepand cu
secolul al XV – lea, odata cu descoperirea culorilor tempera prin combinarea
pigmentilor naturali cu albus de ou.
Un rol esential l-a avut ulterior imbunatatirea
procedeelor de rafinare a uleiului de in, viitorul mediu pentru obtinerea
culorilor clasice folosite in perioada creativa a Renasterii. Astfel a fost
posibila capodopera lui Leonardo Da Vinci „Mona Lisa”, estimata la peste 1
miliard de USD, o adevarata comoara a artei. Pictura este cunoscuta si sub
numele de La Gioconda dupa italieni si
La Joconde, dupa francezi. Este cel mai
faimos tablou din categoria portretului in arta.
Astfel, o pictura in ulei presupune folosirea mai
multor straturi de culoare. Se incepe de regula cu o culoare de fundal, peste
care se schiteaza compozitia folosind o combinatie diluata cu ulei de in. Se
adauga apoi mai multe straturi suplimentare de culoare pentru reliefarea
imaginii dorite, pana la finalizarea lucrarii. In unele cazuri se adauga pana
la 7 straturi cum este cazul picturilor executate in tehnica flamanda, tehnica
prin care se aplica straturi subtiri permitand fiecarui strat de culoare sa se
usuce inainte de aplicarea stratului urmator.
oil painting of grapes – flemish technique
Unele dintre aceste straturi pot fi constituite din
culori transparente care pun in evidenta stratul anterior de culoare. Tranzitia
de la un strat la altul se face lin, aproape imperceptibil cu un gradient
subtil de tonuri conferind astfel adancime compozitiei si efecte nebanuit de
delicate.
Exista trei reguli care pot contribui esential la
asigurarea longevitatii picturii;
Gras
peste slab = Fat Over Lean = flexibil peste ne-flexibil.
Fiecare strat succesiv se realizeaza prin adăugarea
de mai mult ulei, ceea ce-l face mai gras si prin urmare mai flexibil decât cel
anterior și astfel se previne aparitia crapaturilor lucrarii. Gras inseamna adaugarea
de mai mult mediu (sau ulei) la vopsea iar slab inseamna diluarea vopselei cu
terebentina sau in anumite situatii cu apa (la culorile solubile in apa). Exista
insa si anumite medii care ajuta la crearea flexibilitatii, ca de exemplu
„Liquin” de la Winsor & Newton.
Gros
peste subtire = Thick Over Thin
Atunci când se aplica
straturi groase de culoare, este bine să se aplice peste cele subtiri, avand in
vedere ca acestea se usuca mai repede. Acest lucru este valabil in mod special
daca se picteaza in stil impasto cum este cazul lucrarilor executate de catre
impresionisti.
Roses
challenge. Ulei pe panza in pensula si cutit 50 x 40 cm, George Budai 2015
Uscare
lenta peste uscare rapida = Slow Drying Over Fast Drying
In mod cu totul particular, culorile de ulei se
usuca prin procesul de oxidare nu prin evaporare. Uscarea de suprafata are loc intr-o perioada de cateva
zile, pana la doua saptamani in functie de producator. Uscarea profunda dureaza
pana la sase luni – un an, in functie de grosimea stratului de vopsea aplicata
pe panza. Dupa acest termen pictura se poate vernisa desi procesul de oxidare
latenta mai continua mult timp. Este
deci indicat sa se aplice mai intai straturi de vopsea care se usuca rapid
deoarece in caz contrar pictura crapa ca urmare a contractiilor ce se produc in
mod diferit in cele doua straturi la uscare.
Daca se tine seama de aceste reguli vopseaua
aplicata va fi durabila si nu-si va modifica structura iar valoarea lucrarii va
creste in timp.
Decembrie 2015
George Budai
Comments
Post a Comment