Umbra si culoarea ei in pictura
Umbra
si culoarea ei in pictura
Intelegerea modului in care se schimba forma si
culoarea corpurilor in functie de conditiile de iluminat, poate aduce o
contributie insemnata la realismul unei picturi.
Lumina directa a soarelui. .
În cazul luminii directe a soarelui, există o diviziune
clara de lumină și umbră care cuprinde zone accentuate de lumina in centru
(light), culminand cu o pata stralucitoare (highlight), zona de lumina
diminuata (halftone) dupa care urmeaza zona de trecere de la lumina la umbra
(shadow core), urmata de zona de umbra
propriuzisa (shadow). Umbra aruncata (cast shadow) este urma intunecata
proiectata de corpuri pe sol sau pe alte obiecte din jurul lor. La randul lor,
solul sau suprafata pe care se afla un obiect arunca pe acesta o lumina proprie
ce-i poarta caracteristicile de culoare si intensitate (reflected light) si
accentueaza su diminueaza umbra propriuzisa.
Deci nu exista umbra fara lumina iar armonia dintre ele este esenta perspectivei si adancimii intr-un peisaj.
Deci nu exista umbra fara lumina iar armonia dintre ele este esenta perspectivei si adancimii intr-un peisaj.
In tratatul de pictura, in care este de fapt
preocupat de fizica vederii (in care gasim studii amanuntite despre lumina,
intuneric, culoare, forma, relatii dintre acestea), Leonardo Da Vinci a scris
sase studii despre umbra. Printre altele el a scris astfel: Inceputul si
sfarsitul umbrei zace intr-o zona dintre lumina si intuneric ce poate fi
diminuata sau marita la infinit. Umbra este mijlocul prin care obiectele capata
forma si de aceea formele corpurilor nu pot fi intelese in detaliu decat cu
ajutorul umbrei. Daca privim cu atentie cea mai reprezentativa pictura a sa –
Monalisa – vom observa imediat intelesul acestei teorii.
Cat ar parea de bizar, umbra nu este neagra. De
regula, umbra are culoare diferita fata de obiectele aflate in apropierea ei. In
pictura, si in special in pictura impresionista, se regaseste principiul generalizat
conform caruia culoarea umbrei este din familia de culori complementare culorii
sursei de lumina; lumina de culoare rosu – portocaliu formeaza umbra de culoare
complementara verde-albastru. De
asemenea, lumina caldă (din zori si amurg) aruncă umbre reci, și cea rece (intr-o
zi fara soare) arunca umbre calde. Indiferent daca umbrele sunt calde sau reci,
raman in zona adiacenta violetului si a variatiei lui in combinatie cu nuantele
analoge.
Monet Haystack - summer day
Monet
Haystacks - summer morning
Color of Shadow by
Brad Teare
Intr-o zi fara nori, lumina provenita de la soare,
de un galben stralucitor stralucitor, formeaza o umbra de culoare violeta. Orice
schimbare a intensitatii si culorii sursei de lumina determina o schimbare
corespunzatoare a culorii umbrei.
Un alt aspect foarte important in abordarea umbrei
este valoarea sau tonalitatea umbrei. Valoarea (sau tonalitatea) umbrei este cu
cca 40 % mai inchisa decat culoarea luminii care o produce. Daca luam scara
valorilor cu gradatiile ei de la 0 la 9, in care 0 este culoarea alba si 9 cea
neagra, un obiect alb va avea umbra de valoarea 4 (gri mediu). Extrapoland, un
obiect cu valoarea 3 va avea umbra de valoarea 8. Totusi aceasta nu este o
regula de aur. Artistii „ghicesc” din experient care este relatia dintre
valoarea obiectelor si valoarea umbrei lor.
Un ochi avizat de artist descopera o paleta larga de
culori in umbra, iar modul in care le amesteca si le dispune pe panza este
cheia unei picturi reusite.
Pe de alta parte, umbra purtata este mai puternica
(are o valoare mai mare) decat cea formata. Acest lucru se datoreaza influentei
luminii reflectate din jurul obiectelor. Culoarea umbrei purtate contine
intotdeauna culoarea complementara a culorii sursei de lumina precum si
culoarea complementara a culorii suprafetei pe care cade; umbra albastra creata
de lumina portocalie, umbra portocalie creata de lumina albastra, umbra verde
creata de lumina rosie, umbra rosu-verzui creata de lumina galben-verzui.
Impresionismul in arta are un aport insemnat in
dezvoltarea rolului umbrei si al luminii. Pictorii impresionisti nu numai ca au
schimbat modul si tehnica executarii unei lucrari de arta dar au adus noi
concepte in arta peisajului. Au facut ca obiectele pictate sa vibreze si sa
induca un sentiment de placuta armonie asa cum notele muzicale au fost alese si
aranjate de marii compozitori sa creeze simfonii.
Una din lucrarile mele in care am aplicat toate
aceste aspecte;
The spirit of Grand Canyon, Oils on paper canvas
28x38 cm, May 2012
George Budai Septembrie 2016
Vă mulțumesc
ReplyDelete