Perspectiva atmosferica in pictura
Perspectiva atmosferica in pictura
Perspectiva atmosferică este senzatia
de adancime provocata de efectul luminii la trecerea ei prin atmosfera. In
principiu, scade intensitatea si contrastul culorilor pe masura ce creste
distanta. Fizica luminii explica in amanunt aceste aspecte dar pentru un artist
este suficienta intelegerea sumara a fenomenului; Culorile curcubeului ce compun
lumina alba de la soare, se propaga in atmosfera in mod diferit, pentru ca fiecare
culoare are lungimea ei de unda. Culoarea albastra are cea mai scurta lungime
de unda si de aceea cerul este albastru ziua cand soarele se afla la verticala.
Culorile rosu si portocaliu au lungimi mai mari de unda si coloreaza in mod
corespunzator cerul dimineata si seara cand soarele se afla la distanta mare, razele
sale calatorind mai mult, avand in vedere pozitia lui tangentiala cu suprafata pamantul.
In drumul lor prin atmosfera, culorile luminii intalnesc miliarde de particule
fine de praf si vapori de apa care le impiedica si le distorsioneaza inaintarea
si, ca urmare, are loc o filtrare a luminii. Efectele acestui fenomen duc la reducerea
claritatii obiectelor si scaderea intensitatii culorilor, pana la disparitia
lor intr-o zona de culoare albastrui – violeta monotona si nedefinita, care da senzatia
de profunzime.
In picturile cu peisaje, efectul
perspecivei atmosferice adauga o senzatie de farmec si mister. De aceea este
foarte important pentru un pictor sa cunosca efectele perspectivei atmosferice,
dar mai ales sa deprinda tehnicile specifice obtinerii senzatiei de adancime si
a unei iluzii tridimensionale intr-o pictura pe o panza bidimensionala, fapt ce
denota preocupare in realizarea artistica a lucrarilor sale. Tehnicile
utilizate sunt foarte variate si implica observarea atenta asupra schimbarii
formei si culorii obiectelor asupra modificari valorii si saturatiei culorilor,
etc. Valoarea culorii este cel mai important aspect intr-un tablou. Utilizand
cu maiestrie valoarea culorii, artistul poate creea un gradient contrastant al
diferitelor obiecte din tablou si prin aceasta tehnica poate atrage atentia
privitorului catre unul sau mai multe puncte focale. Nuantele si valoarea
culorilor sunt distribuite in functie de distanta astfel incat sa confere
senzatia de adancime si implicit iluzia unei imagini tridimensionale; in
apropiere regasim culori calde si saturate; galbem, rosu, violet verde, in plan
mediu culori estompate, din familia de culori rosu si violet cu o valoare
medie, urmata apoi de o zona de culori de un albastru cu valoare mica si in
cele mai indepartate zone doar culori foarte slabe de gri-violet. Toate aceste
aspecte se regasesc in lucrarile mele iar spre exemplificare am ales pictura
intitulata Morning light over Bixby
Bridge - Big Sur – CA, Ulei pe panza, 50 x 40 cm realizata in August 2013.
George Budai, Septembrie 2016
Comments
Post a Comment