Perspectiva atmosferica in pictura



Perspectiva atmosferica in pictura
Perspectiva atmosferică este senzatia de adancime provocata de efectul luminii la trecerea ei prin atmosfera. In principiu, scade intensitatea si contrastul culorilor pe masura ce creste distanta. Fizica luminii explica in amanunt aceste aspecte dar pentru un artist este suficienta intelegerea sumara a fenomenului; Culorile curcubeului ce compun lumina alba de la soare, se propaga in atmosfera in mod diferit, pentru ca fiecare culoare are lungimea ei de unda. Culoarea albastra are cea mai scurta lungime de unda si de aceea cerul este albastru ziua cand soarele se afla la verticala. Culorile rosu si portocaliu au lungimi mai mari de unda si coloreaza in mod corespunzator cerul dimineata si seara cand soarele se afla la distanta mare, razele sale calatorind mai mult, avand in vedere pozitia lui tangentiala cu suprafata pamantul. In drumul lor prin atmosfera, culorile luminii intalnesc miliarde de particule fine de praf si vapori de apa care le impiedica si le distorsioneaza inaintarea si, ca urmare, are loc o filtrare a luminii. Efectele acestui fenomen duc la reducerea claritatii obiectelor si scaderea intensitatii culorilor, pana la disparitia lor intr-o zona de culoare albastrui – violeta monotona si nedefinita, care da senzatia de profunzime.
In picturile cu peisaje, efectul perspecivei atmosferice adauga o senzatie de farmec si mister. De aceea este foarte important pentru un pictor sa cunosca efectele perspectivei atmosferice, dar mai ales sa deprinda tehnicile specifice obtinerii senzatiei de adancime si a unei iluzii tridimensionale intr-o pictura pe o panza bidimensionala, fapt ce denota preocupare in realizarea artistica a lucrarilor sale. Tehnicile utilizate sunt foarte variate si implica observarea atenta asupra schimbarii formei si culorii obiectelor asupra modificari valorii si saturatiei culorilor, etc. Valoarea culorii este cel mai important aspect intr-un tablou. Utilizand cu maiestrie valoarea culorii, artistul poate creea un gradient contrastant al diferitelor obiecte din tablou si prin aceasta tehnica poate atrage atentia privitorului catre unul sau mai multe puncte focale. Nuantele si valoarea culorilor sunt distribuite in functie de distanta astfel incat sa confere senzatia de adancime si implicit iluzia unei imagini tridimensionale; in apropiere regasim culori calde si saturate; galbem, rosu, violet verde, in plan mediu culori estompate, din familia de culori rosu si violet cu o valoare medie, urmata apoi de o zona de culori de un albastru cu valoare mica si in cele mai indepartate zone doar culori foarte slabe de gri-violet. Toate aceste aspecte se regasesc in lucrarile mele iar spre exemplificare am ales pictura intitulata Morning light over Bixby Bridge - Big Sur – CA, Ulei pe panza, 50 x 40 cm realizata in August 2013.
George Budai, Septembrie 2016

Comments

Popular posts from this blog

Umbra si culoarea ei in pictura