Ce
inseamna o pictura buna
Când intrăm într-o galerie de tablouri sau intr-un
muzeu, aruncam mai intai o privire in jur si daca vedem ceva ce ni se pare
interesant pornim spre acel loc, spre acel tablou sa-l analizam indeaproape.
Acea pictura este pentru noi distincta datorita subiectului abordat, a
coloristicii sau poate datorita compozitiei sale. O consideram ca fiind o
pictura buna, reusita. De ce ne oprim in fața unor anumite picturi si le
contemplam individual sau in grup, si nu ne oprim in fata altor picturi? Simplu,
pentru ca suntem subiectivi si fiecare dintre noi percepe lucrurile diferit, deoarece avem sentimente și
culturi diferite si prin urmare judecam lucrurile din perspective diferite. In
cele din urma insa, toate picturile bune isi gasesc admiratori. Cele nereusite
sunt ignorate si eventual uitate. Dar ce anume face ca o pictura sa fie buna?
Pentru a raspunde la ceasta intrebare trebuie sa apelam la cateva aspecte tehnice
din lumea fauritorilor de arta. O pictura buna este aceea de la care nu-ti poti
lua privirea, ceva ce te misca in adancime, ce-ti deschide mintea si sufletul
ca sa primesti toata frumusetea ei.
In acelasi timp, o pictura buna trebuie sa aibe
calitati de baza specifice pentru a fi apreciata ca arta, calitati obtinute
doar daca fauritorul ei a respectat cateva principii elementare, printre care; concept,
compozitie, desen si forme, culoare, pensulatie, perspectiva, valoare
(tonalitate), abilitatea folosirii mediului, armonia culorilor, stil, muzica si
poezie, punct focal sau punct de atractie, emotie, gratie. Dar sa le luam pe
rand si sa vedem ce aport are fiecare in realizarea unei picturi.
Concept,
schema, inovatie.
O idee, o imagine, un obiect, existente, inventate
sau din imaginatie, reprezinta conceptul unui tablou. Nu are importanta ce
este. Ceea ce conteaza este preluarea conceptului si dezvoltarea lui de catre
artist in cateva etape care presupun; cercetare, dezvoltare si executie. Primul
lucru pe care trebuie sa-l fixeze artistul in lucrare este chiar ceea ce i-a
atras interesul, adica conceptul initial, dupa care trebuie sa se concentreze
asupra compozitiei si culorii.
Salvador Dali - The Sacrament of the Last Supper
Urmeaza partea de dezvoltare care presupune
efectuarea unor schite si studii pentru a da viata picturii. Acestea se fac intr-o
culoare, in doua culor de valori extreme (notan – alb si negru) sau in culorile
viitoarei lucrari fara a recurge la amanunte si detalii nenecesare in aceste
stadii.
Notan - Sargent watercolour, Bridge of Sighs
Studiile de culoare se bazeaza pe metoda „gamut
mask”, care reprezinta o unealta importanta in determinarea gamei de culori si
amestecului de culori pentru a reda o anume atmosfera ce se potriveste
conceptului ales. Acesta este stadiul cel mai fascinant in creatie. Este zona
in care artistului ii revine rolul de a inventa si a-si pune amprenta asupra
intregii picturi.
Color
harmony - Richard Robinson
Creativitatea sa provine tocmai din modul in care
reuseste si are inspiratia de a combina lucrurile si ideile astfel incat sa faureasca
arta personalizata, iar privitorul sa ramana uimit ca nu s-ar fi putut gandi la
asa ceva. Este capitolul unde se da startul pentru o pictura buna si de
succes.
Compozitia.
Compozitia se bazeaza pe un numar mare de principii.
Se spune ca o compozitie buna este cheia pentru o pictura de succes. Fara o
compozitie puternica artistul nu poate ajunge la o reprezentare precisa a
subiectului si nu va termina munca cu o opera de arta. Formele si obiectele din
natura trebuie sa fie transpuse pe panza intr-o maniera diferita fata de cum
le-a zamislit natura, cu scopul de a crea un aranjament estetic care sa
comunice privitorului conceptul de pictura, sa-i provoace placere.
Trebuie sa existe cel putin o modalitate ca privirea
sa fie atrasa de un punct focal al picturii, de unde sa poata calatori si
admira subiectul si unde sa poata reveni pentru a-si incheia calatoria. Un
punct focal trebuie sa fie asezat intr-o maniera clara fata de linia oriontului
si fata de marginile tabloului astfel incat sa nu creeze haos. Una dintre
reguli este data de „sectiunea de aur” sau raportul de aur (golden ratio) care are
ca scop realizarea unei proportii armonice unice a compozitiei picturii, numita
si proportia divina.
Golden ratio in painting
Un punct focal poate fi o pata de culoare, un obiect
la care privirea sa ajunga in mod firesc si care sa reliefeze intreaga idee a
lucrarii combinata intr-un mod unic care-l reprezinta pe artistul creator.
Desen
si forme.
O pictura buna are la baza intotdeauna un desen bun,
care ocupa un loc important in realizarea compozitiei si a structurii
elementelor si formelor ei. Desenul este un proces de gandire care aduce idei
si traduce sentimentele autorului, este un mijloc vizual, concret care da viata
formelor, le schimba fetele facand posibila vizualizarea lor tridimensionala. Desenul
sau schita pot fi executate in creion direct pe panza sau cu pensula folosind o
anumita culoare, bine diluata, care ulterior se va contopi in culorile de
lucru.
Perspectiva.
Perspectiva da adancime unei imagini transpunand-o
din plan bidimensional in spatiu. Acest lucru se poate realiza prin forma si
dimensiunea obiectelor, prin variatia temperaturii si valorii culorilor, prin
asezarea obiectelor intr-o ordine si marime precisa in functie de distanta la
care se afla fata de orizont – perspectiva liniara.
Midday by Friedrich, Caspar David
Rees valley, Richard Robinson
Perspectiva liniara porneste de la premiza ca
intreaga scena a unui tablou se raporteaza la un punct de observatie numit si
punct de fuga, ce de regula, se proiecteaza pe linia orizontului. Toate liniile
ce contureaza obiectele din tablou converg virtual catre acest punct creind
astfel iluzia de spatiu.
Valoarea
(tonalitatea).
Gradul de luminozitate sau intunecime a unei culori
este numita valoare sau tonalitate. Valoarea are legatura cu perspectiva unei
imagini; spre orizont culorile devin mai reci si mai luminoase iar in plan
apropiat mai calde si mai intense. Are un rol important de asemenea in
realizarea punctului focal al unei picturi. Face distinctie intre umbra si
lumina, nuanteaza formele in functie de rolul acestora in imagine.
Waimea Canyon, Richard Robinson
Optzeci la suta din realismul unei picturi vine de
la alegerea corecta a valorii culorii. Restul de douazeci la suta provin din saturatie
si nuanta. Se spune pe buna dreptate ca in multe scoli de arta din lume
studentii petrec cu studiul valorii culorii si cu desenul cel putin un an daca
nu mai multi ani inainte de a picta. Cu cat un artist exerseaza mai mult
valoarea cu atat mai puternice vor fi picturile sale.
Pictura in trei valori - Richard Robinson
Abilitatea
folosirii mediului.
O pictura buna se poate realiza folosind oricare din
urmatoarele medii; culori de apa, culori acrilice, culori in ulei, creioane
colorate, creioane pastel, etc. Principalul lucru este cat de bine stie
artistul sa manevreze si sa manipuleze aceste medii. De virtuozitatea sa
depinde finalitatea lucrarii.
Watercolors, John Singer Sargent
Culorile de apa reprezinta un mediu foarte dificil iar
cei doi pictori autori ai lucrarilor de mai sus au ajuns la maiestrie in
folosirea lor.
Armonia
culorilor.
Armonia poate fi definita ca un aranjament plăcut al
diferitelor elemente intr-un intreg sau intr-un ansamblu, fie că este vorba de
muzică, poezie sau pictura. In arta vizuala, armonia este cea care incanta privirea
si creeaza un sentiment interior de ordine, de echilibru. La cealalta extrema,
când ceva nu este armonios, este fie plictisitor dar mai ales haotic iar
privitorul nu este impresionat intrucat creierul uman va respinge in
subconstient informatiile pe care nu le poate intelege.
Artistul sau fauritorul de frumos are acel rol de
organizare a elementelor componente folosindu-si talentul si spiritul creator
in realizarea armoniei intr-o opera de arta. Armonia este un echilibru dinamic
care da valoare operei de arta iar personificarea creatiei vine dupa multa
munca facuta cu pasiune si daruire. Fara sa contina aceste elemente orice
lucrare va fi doar privita nu si admirata. In pictura, armonia se realizeaza
folosind culori care au o anumita legatura intre ele intr-un mod specific pe
paleta de culori si pe roata culorilor.
John Singer Sargent – girl fishing
In acest exemplu s-au folosit doua culori
complementare; albastru si portocaliu
Muzica
si poezie
Pictura este muzica si poezie fara sunete si
cuvinte. Un labirint in care simturile se intalnesc cu imaginatia ca impreuna sa
gaseasca acel ceva care transforma mirarea privitorului in perplexitate intr-o
atmosfera de liniste si pace.
Beach scene, Richard Robinson
Punct
focal sau punct de atractie.
Punctul de interes sau zona de interes intr-o
pictura reprezinta un principiu care are rolul sa concentreze atentia
privitorului intr-un punct sau intr-o zona a picturii care este mai interesanta
si care directioneaza ochiul privitorului si-i sugereaza continutul
conceptului. Pictura poate avea si un punct focal secundar sau chiar mai multe
puncte focale, la alegerea artistului insa in functie de concept trebuie ca
acestea sa nu creeze haos si deruta in ochii privitorului.
Claude Monet - Wild Poppies, near Argenteuil
Pe varf
de munte - Nicolae Grigorescu
Celelalte principii si slava domnului sunt foarte
multe in pictura, au rolul lor distinct in creatie fiind in acelasi timp
caracteristice artistului. Printre altele aminesc cateva; pensulatie, stil,
margine si contur, notan, amestecul culorilor, teoria culorilor, etc.
George Budai, 16 Iunie 2016
Comments
Post a Comment