Ce inseamna o pictura buna
Când intrăm într-o galerie de tablouri sau intr-un muzeu, aruncam mai intai o privire in jur si daca vedem ceva ce ni se pare interesant pornim spre acel loc, spre acel tablou sa-l analizam indeaproape. Acea pictura este pentru noi distincta datorita subiectului abordat, a coloristicii sau poate datorita compozitiei sale. O consideram ca fiind o pictura buna, reusita. De ce ne oprim in fața unor anumite picturi si le contemplam individual sau in grup, si nu ne oprim in fata altor picturi? Simplu, pentru ca suntem subiectivi si fiecare dintre noi percepe  lucrurile diferit, deoarece avem sentimente și culturi diferite si prin urmare judecam lucrurile din perspective diferite. In cele din urma insa, toate picturile bune isi gasesc admiratori. Cele nereusite sunt ignorate si eventual uitate. Dar ce anume face ca o pictura sa fie buna? Pentru a raspunde la ceasta intrebare trebuie sa apelam la cateva aspecte tehnice din lumea fauritorilor de arta. O pictura buna este aceea de la care nu-ti poti lua privirea, ceva ce te misca in adancime, ce-ti deschide mintea si sufletul ca sa primesti toata frumusetea ei.
In acelasi timp, o pictura buna trebuie sa aibe calitati de baza specifice pentru a fi apreciata ca arta, calitati obtinute doar daca fauritorul ei a respectat cateva principii elementare, printre care; concept, compozitie, desen si forme, culoare, pensulatie, perspectiva, valoare (tonalitate), abilitatea folosirii mediului, armonia culorilor, stil, muzica si poezie, punct focal sau punct de atractie, emotie, gratie. Dar sa le luam pe rand si sa vedem ce aport are fiecare in realizarea unei picturi.
Concept, schema, inovatie.
O idee, o imagine, un obiect, existente, inventate sau din imaginatie, reprezinta conceptul unui tablou. Nu are importanta ce este. Ceea ce conteaza este preluarea conceptului si dezvoltarea lui de catre artist in cateva etape care presupun; cercetare, dezvoltare si executie. Primul lucru pe care trebuie sa-l fixeze artistul in lucrare este chiar ceea ce i-a atras interesul, adica conceptul initial, dupa care trebuie sa se concentreze asupra compozitiei si culorii.


                                        Salvador Dali - The Sacrament of the Last Supper     
 
Urmeaza partea de dezvoltare care presupune efectuarea unor schite si studii pentru a da viata picturii. Acestea se fac intr-o culoare, in doua culor de valori extreme (notan – alb si negru) sau in culorile viitoarei lucrari fara a recurge la amanunte si detalii nenecesare in aceste stadii.


                                 Notan - Sargent watercolour, Bridge of Sighs

Studiile de culoare se bazeaza pe metoda „gamut mask”, care reprezinta o unealta importanta in determinarea gamei de culori si amestecului de culori pentru a reda o anume atmosfera ce se potriveste conceptului ales. Acesta este stadiul cel mai fascinant in creatie. Este zona in care artistului ii revine rolul de a inventa si a-si pune amprenta asupra intregii picturi.

           
                                                               Color harmony - Richard Robinson     

Creativitatea sa provine tocmai din modul in care reuseste si are inspiratia de a combina lucrurile si ideile astfel incat sa faureasca arta personalizata, iar privitorul sa ramana uimit ca nu s-ar fi putut gandi la asa ceva. Este capitolul unde se da startul pentru o pictura buna si de succes.   
Compozitia.
Compozitia se bazeaza pe un numar mare de principii. Se spune ca o compozitie buna este cheia pentru o pictura de succes. Fara o compozitie puternica artistul nu poate ajunge la o reprezentare precisa a subiectului si nu va termina munca cu o opera de arta. Formele si obiectele din natura trebuie sa fie transpuse pe panza intr-o maniera diferita fata de cum le-a zamislit natura, cu scopul de a crea un aranjament estetic care sa comunice privitorului conceptul de pictura, sa-i provoace placere.          
Trebuie sa existe cel putin o modalitate ca privirea sa fie atrasa de un punct focal al picturii, de unde sa poata calatori si admira subiectul si unde sa poata reveni pentru a-si incheia calatoria. Un punct focal trebuie sa fie asezat intr-o maniera clara fata de linia oriontului si fata de marginile tabloului astfel incat sa nu creeze haos. Una dintre reguli este data de „sectiunea de aur” sau raportul de aur (golden ratio) care are ca scop realizarea unei proportii armonice unice a compozitiei picturii, numita si proportia divina.


       
                                                  Golden ratio in painting 

Un punct focal poate fi o pata de culoare, un obiect la care privirea sa ajunga in mod firesc si care sa reliefeze intreaga idee a lucrarii combinata intr-un mod unic care-l reprezinta pe artistul creator.
Desen si forme.
O pictura buna are la baza intotdeauna un desen bun, care ocupa un loc important in realizarea compozitiei si a structurii elementelor si formelor ei. Desenul este un proces de gandire care aduce idei si traduce sentimentele autorului, este un mijloc vizual, concret care da viata formelor, le schimba fetele facand posibila vizualizarea lor tridimensionala. Desenul sau schita pot fi executate in creion direct pe panza sau cu pensula folosind o anumita culoare, bine diluata, care ulterior se va contopi in culorile de lucru.
Perspectiva.
Perspectiva da adancime unei imagini transpunand-o din plan bidimensional in spatiu. Acest lucru se poate realiza prin forma si dimensiunea obiectelor, prin variatia temperaturii si valorii culorilor, prin asezarea obiectelor intr-o ordine si marime precisa in functie de distanta la care se afla fata de orizont – perspectiva liniara.
  

                                              Midday by Friedrich, Caspar David        
    
                                                            Rees valley, Richard Robinson

Perspectiva liniara porneste de la premiza ca intreaga scena a unui tablou se raporteaza la un punct de observatie numit si punct de fuga, ce de regula, se proiecteaza pe linia orizontului. Toate liniile ce contureaza obiectele din tablou converg virtual catre acest punct creind astfel iluzia de spatiu.
Valoarea (tonalitatea).
Gradul de luminozitate sau intunecime a unei culori este numita valoare sau tonalitate. Valoarea are legatura cu perspectiva unei imagini; spre orizont culorile devin mai reci si mai luminoase iar in plan apropiat mai calde si mai intense. Are un rol important de asemenea in realizarea punctului focal al unei picturi. Face distinctie intre umbra si lumina, nuanteaza formele in functie de rolul acestora in imagine.

              

                                               Waimea Canyon, Richard Robinson   

Optzeci la suta din realismul unei picturi vine de la alegerea corecta a valorii culorii. Restul de douazeci la suta provin din saturatie si nuanta. Se spune pe buna dreptate ca in multe scoli de arta din lume studentii petrec cu studiul valorii culorii si cu desenul cel putin un an daca nu mai multi ani inainte de a picta. Cu cat un artist exerseaza mai mult valoarea cu atat mai puternice vor fi picturile sale.

                                   Pictura in trei valori - Richard Robinson
              
Abilitatea folosirii mediului.
O pictura buna se poate realiza folosind oricare din urmatoarele medii; culori de apa, culori acrilice, culori in ulei, creioane colorate, creioane pastel, etc. Principalul lucru este cat de bine stie artistul sa manevreze si sa manipuleze aceste medii. De virtuozitatea sa depinde finalitatea lucrarii.

                                                        Watercolors, John Singer Sargent

Culorile de apa reprezinta un mediu foarte dificil iar cei doi pictori autori ai lucrarilor de mai sus au ajuns la maiestrie in folosirea lor.
Armonia culorilor.
Armonia poate fi definita ca un aranjament plăcut al diferitelor elemente intr-un intreg sau intr-un ansamblu, fie că este vorba de muzică, poezie sau pictura. In arta vizuala, armonia este cea care incanta privirea si creeaza un sentiment interior de ordine, de echilibru. La cealalta extrema, când ceva nu este armonios, este fie plictisitor dar mai ales haotic iar privitorul nu este impresionat intrucat creierul uman va respinge in subconstient informatiile pe care nu le poate intelege.
Artistul sau fauritorul de frumos are acel rol de organizare a elementelor componente folosindu-si talentul si spiritul creator in realizarea armoniei intr-o opera de arta. Armonia este un echilibru dinamic care da valoare operei de arta iar personificarea creatiei vine dupa multa munca facuta cu pasiune si daruire. Fara sa contina aceste elemente orice lucrare va fi doar privita nu si admirata. In pictura, armonia se realizeaza folosind culori care au o anumita legatura intre ele intr-un mod specific pe paleta de culori si pe roata culorilor.
  
                                           John Singer Sargent – girl fishing      
                    
In acest exemplu s-au folosit doua culori complementare; albastru si portocaliu
Muzica si poezie
Pictura este muzica si poezie fara sunete si cuvinte. Un labirint in care simturile se intalnesc cu imaginatia ca impreuna sa gaseasca acel ceva care transforma mirarea privitorului in perplexitate intr-o atmosfera de liniste si pace.

                                                Beach scene, Richard Robinson    

Punct focal sau punct de atractie.
Punctul de interes sau zona de interes intr-o pictura reprezinta un principiu care are rolul sa concentreze atentia privitorului intr-un punct sau intr-o zona a picturii care este mai interesanta si care directioneaza ochiul privitorului si-i sugereaza continutul conceptului. Pictura poate avea si un punct focal secundar sau chiar mai multe puncte focale, la alegerea artistului insa in functie de concept trebuie ca acestea sa nu creeze haos si deruta in ochii privitorului.

                                                     Claude Monet - Wild Poppies, near Argenteuil 

                                                    Pe varf de munte - Nicolae Grigorescu    
         
Celelalte principii si slava domnului sunt foarte multe in pictura, au rolul lor distinct in creatie fiind in acelasi timp caracteristice artistului. Printre altele aminesc cateva; pensulatie, stil, margine si contur, notan, amestecul culorilor, teoria culorilor, etc.

George Budai, 16 Iunie 2016

Comments

Popular posts from this blog

Umbra si culoarea ei in pictura