Impresii
de calatorie – Muzeul El Prado, Madrid
Diego
Velazquez – pictorul care a revolutionat arta, predecesorul impesionismului
francez din sec. XIX.
El Prado este considerat unul din cele mai mari
muzee de arta din lume. Numeroasele lucrări ale lui Diego Velázquez, și, de
asemenea, ale lui Francisco de Goya, El Greco, Tizian, Peter Paul Rubens, Tintoretto,
Picasso, Mantegna, Durer, sunt dintre cele mai importante atractii. Cea mai
cunoscută lucrare expua la muzeu este „Las Meninas” de Velázquez. Cladirea care
gazduieste astazi muzeul national Del Prado a fost conceputa de arhitectul Juan
de Villanueva in 1785 din ordinul regelui Charles III. Colectia regala a reprezintat
fundamentul galeriilor intregului muzeu si s-a imbogatit semnificativ în secolul
al 16-lea în timpul lui Carol V, a continuat să prospere pana în zilele
noastre astfel incat putem contempla cele mai mari capodopere ale marilor
pictori ai renasterii.
Statuia lui Velázquez situata in fata muzeului
indeamna vizitatorul sa intre in galeriile El Prado.
Contrar practicii pictorilor sai contemporani, care
pictau din imaginatie, Velazquez isi gasea subiectele in lumea reala, modelele
sale fiind alese din strada, si in general din lumea celor saraci, modele pe
care le personaliza creind o lume noua, reala. O paralela contrastanta intre
perfecţiune şi banalitate faurita cu o naturalete debordanta. Exemple graitoare
care ilustreaza aceasta caracteristica a operei marelui pictor sunt lucrarile
sale „The water seller” si „Old woman cooking egs“, in care se regaseste
aceasta îmbinare perfectă a elementelor amintite. Ce poate fi mai incitant
decat sa transpui lucrurile obisnuite, simple, intr-o atmosfera sobra, reala,
si prin asta sa ridici la rang de arta imaginea vietii cotodiene banale?
Old woman cooking eggs
Velazquez a triumfat insa dupa ce a devenit pictorul
preferat al regelui Filip al IV–lea al Spaniei, caruia i-a dat aura necesara
personajului, i-a dat o alta dimensiune, cea de maretie regala, ce inspira
fermitatea dreptatii. Era o pictura luminoasa, plina de viata in care autorul
interpreta realitatea prin viziuni sofisticate, insufletea personajul si-l
ridica la rangul meritat. Italia, tara in care a calatorit si a pictat o
perioada insemnata, avea sa-i influenteze stilul intr-o maniera radicala. Intors
in Spania, pictura sa a capatat un caracter modern iar fundalul tablourilor
sale si-au schimbat registrul de culori estompate din gri-obscur intr-un alb
luminos. De altfel, lumina se regaseste in toate fazele creatiei sale facand sa
dispara tristetea plictisitoare a culorilor cu valoare sau tonalitate joasa.
Claritatea imaginilor din picturile sale este obtinuta prin jocul de lumina, prin
simplitatea petelor de culoare, prin compozitie asimetrica neplictisitoare. In
aceasta perioada avea sa picteze cel mai ambiguu tablou, „Las Meninas” folosind
iscusinta si farmecul creator al unui artist caruia-i plac detaliile cu sens in
completarea compozitiei.
Las Meninas
Apoi a realizat unul dintre putinele sale nuduri
„The rokeby Venus” tablou de referinta, de un modernism actual, lasand in urma
picturi similare ale epocii sale, lipsite de viata si parca aduse dintr-o lume
inexistenta.
Venus at the mirror (The rokeby Venus)
Velazquez a contribuit la nasterea modernismului in
arta alaturi de Edouard Manet, care l-a numit rege al pictorilor si care a
inteles si interpretat in picturile sale structura compozitionala a artei lui
Velazquez, caracteristica ce a stat la bazele impresionismului francez, fara ca
ulterior ceilalti impresionisti sa pastreze linia picturilor sale.
Bine apreciat in Spania si Italia, Velazquez nu a
avut totusi o recunoastere importanta decat ulterior mortii sale. Manet la
numit „cel mai pictor dintre pictori” confirmand geniul autorului unor
capodopere ale picturii care-si au locul bine definit printre lucrarile de
seama ale artei plastice mondiale.
Velazquez a manipulat culoarea cu scopul de a obtine
imagini luminoase si graitoare, pline de contrast intr-o paleta dominata de
varietatea griurilor colorate obtinute prin amestecarea unui numar redus,
minimal de nuante. Astfel, stilul pictorului s-a diferentiat de cel al
contemporanilor sai, dezvaluind picturi cu o atmosfera reala, cu personaje
obisnuite imbracate intr-o manta curata ce descrie viata oraselor vremii fara a
o idealiza. Velazquez ramane un geniu al artei secolului in care a trait si
contemporan noua.
George Budai, Iunie 2016
Comments
Post a Comment