„Alla prima” este o expresie italiană care înseamnă „la
prima încercare”. Se referă la o procedura de pictura, umed pe umed, prin care
vopseaua este aplicată pe straturile anterioare încă umede. Aceasta tehnica
este folosita cu precadere de catre artiștii care picteaza în aer liber.
Procedura presupune spontaneitate, incredere, control si virtuozitate deoarece
conditiile atmosferice se schimba rapid si influenteaza dramatic iluminarea
subiectelor. Tocmai din acest motiv, contururile usor nedefinite ale obiectelor
componente rezulta din cursivitatea pensulatiei. Este prin exceptie arta de a
stăpâni plasarea ferma si bine aleasa a fiecarei urme de vopsea avand culoarea
și valoarea potrivită.
Pentru obtinerea unor reultate notabile este indicat ca
amestecul culorilor sa fie facut in prealabil pe paleta, fapt ce permite o manevrare
hotărâtă a acestora precum si rapiditate in procesul creatiei.
Rezultatul unei sesiuni de pictura ‚‚alla prima’’ nu este
atat de pretentios incat sa defineasca foarte precis subiectele compoitiei sau zonele
de umbra si lumina deoarece conditiile atmosferice se schimbă cu fiecare minut.
Aceasta înseamnă că pictura în aer liber se identifica cu spontaneitatea și
limitele de timp asociate cu pictura „alla prima”. Tehnica de pictură directă
este perfectă pentru a surprinde momente trecătoare într-un stil spontan,
proaspăt și imediat, urmand ca in atelier artistul sa corecteze totul si sa
finalizeze lucrarea pe baza imaginii capturate in prima faza.
Frumusetea acestei tehnici provine din faptul ca demersul
artistic este fundamental in experienta artistului si implica un grad de
incredere si dispozitie in a traversa si surmonta greselile accidentale survenite, pentru ca apoi
finalizarea lucrarii sa inglobeze arta adevarata.
Lasand la o parte inhibitia de a incerca ceva nou, artistul
progreseaza si merge mai departe într-un
mod care este nou pentru el. Trebuie sa acorde timpul si rabdarea necesare
oricarui nou experiment, chiar daca rezultatul nu este intotdeauna
corespunzator asteptarilor sale. Natura umană și perfecționismul preiau
controlul și înainte să-si dea seama, artistul suprasolicita totul și reuseste
sa depaseasca etape in procesul de creatie la care nu ar fi indraznit sa se
gandeasca vreodata.
Acesta este privilegiul fauritorului de frumos. Accentul pe
ce stie el mai bine sa faca. Bucuria de a impartasi cu alesii lui fascinatia
creatiei lumii lui virtuale.
Acestea sunt sentimentele pe care le am cand public cele doua imagini ale lucrarii mele „alla prima” si cea finala; ‚‚Hay Balles in Spain” Pictura pe pana 40 x 40 cm, Iulie 2022, George Budai
Comments
Post a Comment